لوگو دکتر آس با سجاد عارفی نیا مرجع ورزش ایران، مبتکر بیزینس هوش مصنوعی خدمات ورزشی با ارائه برنامه تمرین تغذیه مکمل مربی باشگاه

" عنوان دکتر آس"

ال تیروزین L-Tyrosine

" چکیده مقاله دکتر آس"

ال-تیروزین یک اسید آمینه است که به عنوان پیش ساز برای سنتز کاتکول آمین های دوپامین (DA) و نوراپی نفرین (NE) استفاده می شود. DA و NE تحت شرایط استرس زا تخلیه می شوند که می تواند عملکرد شناختی را به خطر بیندازد. مکمل ال-تیروزین ممکن است با بازگرداندن سطوح کاتکول آمین در مغز به کاهش کاهش حاد شناختی ناشی از استرس کمک کند.

نویسنده و محقق : سجاد عارفی نیا

مرجع ورزش ایران مرکز خدمات ورزشی ایران دکتر آس با سجاد عارفی نیا

فهرست مطالب

درآمدزایی در دکتر آس مرجع ورزش ایران سریعترین راه :

ال تیروزین L-Tyrosine

" شرح دکتر آس"

ال تیروزین L-Tyrosine با ۲۱ بیماری و پیامد مرتبط است. عضویت در دکتر آس رایگانه اما مطالب علمی زنجیره ای فقط برای اعضاس، جزئیات بیش از ۵۰۰۰۰ مطالعه.

 

ال تیروزین چیست؟

ال-تیروزین یک آمینو اسید موجود در رژیم غذایی است که برای تولید کاتکول آمین هایی مانند دوپامین (DA) و نوراپی نفرین (NE) متابولیزه می شود.(۱) L-تیروزین همچنین در تولید هورمون های تیروئید استفاده می شود.(۲) ال-تیروزین اغلب به عنوان یک مکمل برای کمک به افزایش سطح کاتکول آمین کاهش یافته در شرایط استرس زا یا چالش برانگیز مصرف می شود.(۱) این مکمل به عنوان یک مکمل اسید آمینه آزاد، معمولا به تنهایی یا به عنوان بخشی از مکمل های کاهش وزن یا قبل از تمرین مصرف می شود.

مزایای اصلی ال تیروزین چیست؟

مزایای اصلی ال تیروزین مربوط به توانایی آن در پر کردن سطوح کاتکول آمین در مغز است که می تواند در شرایط استرس زا کاهش یابد. مطالعات متعدد نشان داده اند که ال تیروزین می تواند به جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی تحت شرایط استرس زا و نیازهای شناختی کمک کند. اگرچه نشان داده نشده است که مکمل ال-تیروزین در شرایط استراحت حافظه را بهبود می بخشد، اما نشان داده شده است که مکمل ال-تیروزین در شرایط استرس زا حاد حافظه را کاهش می دهد. به نظر می رسد به طور کلی L-تیروزین در دوزهای متوسط ایمن و به خوبی قابل تحمل باشد، با یک کارآزمایی انسانی ۲ هفته ای با دوز ۲۵۰۰ میلی گرم، که سه بار در روز به مدت دو هفته ارائه شد (۵) و کارآزمایی دیگر با استفاده از دوزهای منفرد بالا. تا ۱۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن (حدود ۱۰۰۰۰ میلی گرم برای یک فرد ۶۸ کیلوگرمی / ۱۵۰ پوند)، که هر دو بدون عوارض جانبی هستند.(۶)

معایب اصلی ال تیروزین چیست؟

اگرچه ال تیروزین اثرات مفیدی در برخی از مطالعات نشان داده است، اما سابقه متفاوتی برای اثربخشی دارد و برخی از مطالعات نتوانسته اند اثرات مثبتی را بر شناخت مشاهده کنند.(۷)(۳) این ممکن است تا حدی با این واقعیت توضیح داده شود که ال تیروزین سنتز کاتکول آمین ها را تنها زمانی افزایش می دهد که سطح کاتکول آمین ها کاهش یابد، و کارایی را به شرایط به اندازه کافی استرس زا یا چالش برانگیز محدود می کند. اثربخشی ممکن است در افراد مختلف نیز متفاوت باشد، همانطور که توسط یک مطالعه مشخص شد که نشان داد اثرات ال تیروزین بر عملکرد شناختی با افزایش سن مضر می شود.(۷). همچنین موارد منع مصرف احتمالی برای مکمل ال تیروزین در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید یا افرادی که از L-dopa یا مهارکننده های مونوآمین اکسیداز استفاده می کنند وجود دارد. اگر این در مورد شما صدق می کند، قبل از مصرف مکمل ال تیروزین با پزشک خود مشورت کنید.

ال تیروزین چگونه کار می کند؟

ال-تیروزین در بدن برای ساختن کاتکول آمین های دوپامین (DA) و نوراپی نفرین (NE) استفاده می شود که می تواند تحت شرایط استرس زا یا چالش برانگیز شناختی کاهش یابد. پس از مصرف مکمل، سطح L-تیروزین در خون پس از یک تا دو ساعت به اوج خود می رسد و تا هشت ساعت بالا می ماند. L-تیروزین سپس از سد خونی مغزی عبور می کند، جایی که توسط سلول های مغزی جذب می شود و در یک سری واکنش های آنزیمی به DA تبدیل می شود، که می تواند از طریق عمل آنزیم دیگری به NE تبدیل شود.(۹). توانایی ال-تیروزین برای تقویت سنتز کاتکول آمین تنها در نورون هایی که به طور فعال فعال هستند، ممکن است توانایی آن را در معکوس کردن اثرات کاهش انتقال دهنده های عصبی در طول استرس توضیح دهد.

ال تیروزین دیگر به چه چیز دیگری معروف است؟

ال تیروزین را نباید با تائورین اشتباه گرفت

اطلاعات دوز مصرفی ال تیروزین یا محدوده میزان مصرف

سلب مسئولیت پزشکی به طور حکایتی، ال-تیروزین معمولاً در دوزهای ۵۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم تقریباً ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از هر عامل استرس زا حاد مصرف می شود (این معمولاً ورزش است). مطالعات انجام شده بر روی انسان ها که بیشترین نوید ضد استرس را برای ال-تیروزین مکمل حاد نشان می دهد، از محدوده دوز ۱۰۰-۱۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن استفاده می کند که می تواند ۶۰ دقیقه قبل از ورزش مصرف شود. این محدوده دوز ۹ تا ۱۳.۵ گرم برای یک فرد ۲۰۰ پوندی و ۷ تا ۱۰ گرم برای یک فرد ۱۵۰ پوندی است. در صورت استفاده از دوزهای بالاتر و یافتن مشکلات گوارشی، این ممکن است به دو دوز به فاصله نیم ساعت (۳۰ و ۶۰ دقیقه قبل از استرس حاد) تقسیم شود.

رفرنس مقاله ال تیروزین

  1. ^Young SNL-tyrosine to alleviate the effects of stress?J Psychiatry Neurosci.(2007-May)
  2. ^Rivlin R, Asper SPTyrosine and the thyroid hormones.Am J Med.(1966-Jun)
  3. ^Jongkees BJ, Hommel B, Kühn S, Colzato LSEffect of tyrosine supplementation on clinical and healthy populations under stress or cognitive demands–A reviewJ Psychiatr Res.(2015 Nov)
  4. ^Shurtleff D, Thomas JR, Schrot J, Kowalski K, Harford RTyrosine reverses a cold-induced working memory deficit in humansPharmacol Biochem Behav.(1994 Apr)
  5. ^M J Sole, C R Benedict, M G Myers, F H Leenen, G H AndersonChronic dietary tyrosine supplements do not affect mild essential hypertensionHypertension.(Jul-Aug 1985)
  6. ^Ondine van de Rest, Mirjam Bloemendaal, Rianne de Heus, Esther AartsDose-Dependent Effects of Oral Tyrosine Administration on Plasma Tyrosine Levels and Cognition in AgingNutrients.(2017 Nov 23)
  7. ^Mirjam Bloemendaal, Monja Isabel Froböse, Joost Wegman, Bram Bastiaan Zandbelt, Ondine van de Rest, Roshan Cools, Esther AartsNeuro-Cognitive Effects of Acute Tyrosine Administration on Reactive and Proactive Response Inhibition in Healthy Older AdultseNeuro.(2018 Apr 30)
  8. ^Glaeser BS, Melamed E, Growdon JH, Wurtman RJElevation of plasma tyrosine after a single oral dose of L-tyrosineLife Sci.(1979 Jul 16)
  9. ^S KAUFMAN, S FRIEDMANDOPAMINE-BETA-HYDROXYLASEPharmacol Rev.(1965 Jun)
  10. ^John D Fernstrom, Madelyn H FernstromTyrosine, phenylalanine, and catecholamine synthesis and function in the brainJ Nutr.(2007 Jun)

ال تیروزین L-Tyrosine

ویتامین سی Vitamin C

3 اولین ستاره از چپ مرسی

" دسته های این مقاله"

" تگ های این مقاله"

" نظرات در دکتر آس "

از نگاه خودت و با علم و تجربه خودت مقاله رو با نظر و تحلیل کامل کن ...

ال تیروزین L-Tyrosine

نظر شما برای دکتر آس مهم است ..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سجاد عارفی نیا
سجاد عارفی نیا insta: sajad.arefinia

نظر شما برای دکتر آس مهم هست، با من سجاد عارفی نیا در رشد ورزش علمی و عملی کشورمان ایران سهیم باش. به تمام نظرات خودم پاسخ میدم. خودت رو در مقاله ثبت کن! بعد از ثبت نظر توسط شما، بهترین نظر و تحلیل تکمیل کننده در هر مقاله انتخاب خواهد شد، و تصویر و نام شما مانند همین قسمت در مقاله به عنوان همکار قرار داده می شود.

ثبت دیدگاه شما برای دکتر آس مهم است

بررسی و پاسخ توسط سجاد عارفی نیا

در دکتر آس کسب و کار ورزشی رو رشد بده: برند ثبت کن، آگهی بذار، رویداد معرفی کن، برنامه بفروش و ...

more insights

" مقالات مرتبط و تازه دکتر آس "

هدف دکتر آس در بخش مقالات ارائه خاصترین مطالب آموزشی برای رشد علمی و عملی علاقمندان به ورزش است.

ماشین حساب ضربان قلب هدف
ماشین حساب ضربان قلب هدف
ماشین حساب ضربان قلب
ماشین حساب ضربان قلب
ماشین حساب آستانه بی هوازی
ماشین حساب آستانه بی هوازی
ماشین حساب کالری سوزی الپتیکال
ماشین حساب کالری سوزی الپتیکال
ماشین حساب کالری سوزی دویدن
ماشین حساب کالری سوزی دویدن
ماشین حساب کالری سوزی تردمیل
ماشین حساب کالری سوزی تردمیل
ماشین حساب کالری سوزی پیاده روی
ماشین حساب کالری سوزی پیاده روی
ماشین حساب کالری سوزی پله
ماشین حساب کالری سوزی پله
ماشین حساب کالری سوزی شنا
ماشین حساب کالری سوزی شنا
ماشین حساب کالری سوزی سونا
ماشین حساب کالری سوزی سونا
ماشین حساب افزایش وزن
ماشین حساب افزایش وزن
ماشین حساب کاهش وزن
ماشین حساب کاهش وزن
ماشین حساب MET برای ۳۹ فعالیت ورزشی
ماشین حساب MET برای ۳۹ فعالیت ورزشی
ماشین حساب حداکثر اکسیژن مصرفی دونده VO2 Max Runners
ماشین حساب حداکثر اکسیژن مصرفی دونده VO2 Max Runners
ماشین حساب یک تکرار بیشینه
ماشین حساب یک تکرار بیشینه
ماشین حساب کالری طناب زدن
ماشین حساب کالری طناب زدن
ماشین حساب کالری پیاده روی
ماشین حساب کالری پیاده روی
ماشین حساب زون چربی سوزی
ماشین حساب زون چربی سوزی
ماشین حساب بروس پروتکل METs
ماشین حساب بروس پروتکل METs
ماشین حساب مصرف کالری برپی
ماشین حساب مصرف کالری برپی

مرجع تمرین و حرکت

دانش نامه تمرین و حرکات ورزشی با آنالیز و آموزش

تمرینات با وزنه | تمرینات بدون وزنه | مرجع تمرینات

مرجع برنامه‌های تمرینی

تجویز و آموزش برنامه نویسی رشته‌های ورزشی برای اهداف مختلف

انتخاب دوره برنامه | مرجع برنامه تمرین | نمونه برنامه‌ها | الگوها و سیستمها

مرجع تغذیه مکمل رژیم

کاملترین مرجع مکمل و تغذیه به زبان فارسی با آموزش برنامه‌های غذایی

مرجع تغذیه و مکمل | دانش نامه مکمل | رژیم غذایی و تعذیه

مرجع مربیگری

آموزش مربیگری از مبتدی تا حرفه ای

راهنمایی‌ها | آسیب شناسی | روانشناسی

رشته‌های ورزشی

آشنایی و تحلیل رشته های مختلف ورزشی

بادی بیلدینگ | کراس فیت

ماشین حساب‌های ورزشی

پیشرفته و کارامد با آنالیز آنی تست‌های ورزشی سجاد عارفی نیا

آزمونهای ورزشی | ماشین حساباپلیکیشن

چالش رکورد جایزه

بنچ مارک و ثبت رکورد با امکان درآمدزایی و جایزه

بنچ مارک | رکورد

موزیک ورزشی

موزیک های ورزشی استاندارد با قابلیت دانلود و پخش

Layer 1
Top
خیریه ورزشی دکتر آس

کمک به نیازمندان ورزشی