تعیین هدف ورزشی، اهداف: ورزش و اصلاح رفتار
اهداف را تعریف کنید
- دستیابی به استاندارد خاصی از مهارت در یک کار، معمولاً با محدودیت زمانی مشخص (لاک ۱۹۸۱)
انواع اهداف و مثال ها
نوع هدف | مثال الف | مثال B |
---|---|---|
هدف، واقعگرایانه | بهبود تصویر بدن در ۱۲ ماه | برنده رویداد پاورلیفتینگ |
هدف نتیجه | کاهش چربی بدن تا ۱۸ درصد و افزایش حجم عضلانی به میزان ۳ کیلوگرم | افزایش کل ۱۰ درصد |
هدف رفتاری (یعنی: استراتژی) |
|
|
اثربخشی هدف گذاری
- یک متاآنالیز بر روی ۳۶ مطالعه نشان می دهد که هدف گذاری در ورزش و ورزش می تواند عملکرد را بهبود بخشد (Kyllo & Landers 1995)
- زنانی که اهدافی را تعیین میکنند یا مربی آنها اهدافی را تعیین میکنند، در مقایسه با گروه کنترل، افزایش قدرت بیشتری کسب کردند (بویس ۱۹۹۴).
- تعیین هر ۳ نوع هدف باعث بهبود عملکرد می شود (فیلبی ۱۹۹۹)
- اهداف رفتاری عملکرد را سریعتر از اهداف نتیجه بهبود می بخشد (کینگستون و هاردی ۱۹۹۷)
- تاکید بیش از حد بر اهداف نتیجه ممکن است باعث ایجاد اضطراب و کاهش عملکرد شود (فیلبی ۱۹۹۹)
- اهداف نتیجه کمتر از اهداف رفتاری قابل کنترل هستند
- تاکید بیش از حد بر اهداف نتیجه ممکن است باعث ایجاد اضطراب و کاهش عملکرد شود (فیلبی ۱۹۹۹)
مولفه های مهم در تعیین هدف
- اهداف را مشخص و قابل اندازه گیری کنید
- تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
- اهداف تمرین روزانه یکی از متغیرهایی بود که المپیک های موفق را از افراد کمتر موفق متمایز می کرد (Orlick & Partington 1988)
- اجازه دادن به افراد برای تعیین اهداف خود
- به مثال تنظیم هدف مشتری محور در زیر مراجعه کنید
- اهداف را عمومی کنید (Kyllo & Landers 1995)
تضاد هدف
تعارض هدف (اهداف رقابتی AKA) اهدافی هستند که با یکدیگر رقابت می کنند، به طوری که تعقیب یک هدف از تعقیب هدف دیگر کم می کند (Emmon, King & Sheldon, 1993). تعارض هدف می تواند منجر به دوسویی در مورد پیشرفت به سمت اهداف رقابتی و کاهش همزمان در سلامت روانی و جسمی شود.
انواع و نمونه ها:
- تعارض ذاتی زمانی به وجود می آید که پیشرفت به سوی یک هدف مستلزم دشواری بیشتر در رسیدن به هدف دیگر باشد.
- دنبال کردن یک هدف برای کاهش وزن، هدف از بیرون رفتن برای بستنی با دوستان خود را تضعیف می کند و بالعکس.
- استراحت دادن به یک آسیب توانایی آمادگی برای رقابت را مختل می کند و برعکس.
- تضاد منابع ناشی از منابع محدود (مثلاً: زمان، پول، انرژی و غیره) است که برای تعقیب اهداف ارزشمند در دسترس است.
- دنبال کردن چندین ورزش یا فعالیت به طور همزمان.
تعارض هدف را می توان با کنار گذاشتن یا حداقل کاهش تعهد به یکی از اهداف متضاد حل کرد. افراد خوش بین به احتمال زیاد اهداف متضاد را اتخاذ کرده و حفظ می کنند، به ویژه اهدافی که برای منابع رقابت می کنند. از سوی دیگر، افراد خوش بین دارای سطوح پایین تری از افسردگی و نشخوار فکری کمتری هستند که پیامدهای بالقوه اهداف متضاد هستند (Segerstrom & Solberg Nes 2006).
همچنین به رفتار خرابکارانه خود مراجعه کنید .
ملاحظات دیگر
- اهداف را چالش برانگیز، اما واقع بینانه تعیین کنید
- اهداف نسبتاً دشوار می توانند عملکرد را بهبود بخشند، بیشتر از اهدافی که خیلی آسان یا دشوار هستند (Kyllo & Landers 1995).
- اهداف مثبت تعیین کنید
- اهداف منفی ممکن است باعث ایجاد خودگفتاری منفی شود که ممکن است عملکرد را کاهش دهد (ون راالت ۱۹۹۴)
- تعیین یک هدف تاریخ به دست خواهد آمد
- اهمال کاری را کاهش می دهد
- واقع بینانه، اما قابل دستیابی است
- به اهداف متعهد باشید
- عامل حیاتی برای دستیابی به اهداف (تئودوراکیس ۱۹۹۶)
- مربی یا مربی می تواند تعهد را تسهیل کند
- اهداف را جذاب کنید (هولنبک و کلاین ۱۹۸۷)
- ایجاد اعتماد به نفس (هولنبک و کلاین ۱۹۸۷)
- مسئولیت پذیری خود را تشویق کنید
- اهداف را ثبت کنید و آنها را در جایی که به طور مرتب دیده می شوند نگه دارید
مراحل
- هدف را شناسایی کنید
- آنچه می خواهید انجام دهید
- بهترین اهداف مورد نیاز برای رسیدن به هدف را شناسایی کنید
- اهداف رفتاری لازم برای رسیدن به اهداف نتیجه را شناسایی کنید
- چگونه به اهداف نتیجه خود دست یابید
- “مردم برای شکست برنامه ریزی نمی کنند، آنها در برنامه ریزی شکست می خورند”
- تعهد و اجرای طرح
- به طور منظم پیشرفت را ارزیابی کنید
- تست های تناسب اندام، ژورنال تمرینی، خاطرات غذایی و غیره.
- در صورت لزوم اهداف را اصلاح کنید
- اهداف پایینتری که غیر واقعی هستند
- اهداف یا تغییر هدف را در طول زمان تشخیص دهید
- در صورت لزوم دوباره به اهداف خود متعهد شوید
مثال تنظیم هدف مشتری محور
- ترجیحات مشتری را در نظر بگیرید
- علایق مشتری را در نظر بگیرید
- گزینه های برنامه یا انتخاب تمرین را پیشنهاد دهید
- از مشتری بخواهید گزینه ها یا تمرین هایی را انتخاب کند که بر اساس آن ها معتقدند مفیدترین، چالش برانگیزترین و واقع بینانه ترین هستند.
- برای شروع، یک هدف کوتاه مدت مانند یک هفته انتخاب کنید
- پس از دستیابی مشتری به مدت زمان کوتاهتر، مدت زمان اهداف رفتاری را به تدریج افزایش دهید.
- از مشتری بپرسید که چقدر در رسیدن به هدف اجرای برنامه ای که با هم طراحی کرده اید اطمینان دارند
- با پیشنهاد یک هدف رفتاری نسبتاً بالا و در عین حال قابل دستیابی شروع کنید (به لنگر انداختن مراجعه کنید )
- به عنوان مثال: تمرینات، ۴ روز در هفته به مدت ۴۵ دقیقه به مدت دو هفته در مقیاس ۱ تا ۱۰.
- اگر مشتری چیزی کمتر از ۹ بگوید
- به کاهش هدف ادامه دهید تا زمانی که مشتری ۹ یا ۱۰ را بگوید
- وقتی مشتری به یک هدف ۹ یا ۱۰ امتیاز می دهد
- از مشتری بخواهید به مدت چند هفته یا چند ماه به آن هدف متعهد شود
- با پیشنهاد یک هدف رفتاری نسبتاً بالا و در عین حال قابل دستیابی شروع کنید (به لنگر انداختن مراجعه کنید )
- روشن کنید که برنامه را می توان برای مطابقت با اولویت ها و برنامه زمانی در حال تحول مشتری تنظیم کرد.
- این کار مشتری را با ایجاد احساس مشارکت فعال در طراحی برنامه خود توانمند می کند.
- حرفه ای گزینه ها را فراهم می کند، اما مشتری هدف رفتاری خود را ایجاد می کند و بر دستاوردهای گذشته استوار است.
- بعد از اون زمان
- دستاوردها را جشن بگیرید (قدردانی، تبریک، تمجید، پاداش و غیره)
- به همین ترتیب اهداف جدیدی را تعیین کنید و به مشتری فرصتی برای دستیابی به اهداف بزرگتر بدهید.
- این تکنیک اعتماد به نفس را بالا می برد و حس خود اهمیتی را برمی انگیزد
- درباره رویکرد مشتری محور بیشتر ببینید .
معیارهای SMART
- خاص
- قابل اندازه گیری
- قابل دستیابی
- مربوط
- به موقع
رفرنسهای تعیین هدف ورزشی
- Emmons RA., King LA, Sheldon K. (1993). Goal conflict and the self-regulation of action. In Wegner DM , Pennebaker JW (Eds.), Handbook of Mental Control. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 528-551.
- Segerstrom SC, Solberg Nes L. (2006). When goals conflict but people prosper. The case of dispositional optimism. Journal of Research in Personality, 40, 675-693.
297 اولین ستاره از چپ مرسی