انگیزه تناسب اندام Fitness Motivation
رجسکی و کنی به تمرینکنندگان تناسب اندام کتاب جامعی در مورد انگیزه و پایبندی به ورزش ارائه میدهند. نویسندگان این کتاب را به رهبران ورزش، مدیران برنامه، مدیران باشگاه های سلامت، کسانی که در توسعه، بهره برداری و ارزیابی برنامه های سلامتی شرکتی دخیل هستند و سایرینی که نگران استفاده حداکثری از فعالیت های تناسب اندام هستند توصیه می کنند. این کتاب سعی دارد به سوالاتی پاسخ دهد و به موضوعاتی مانند: نحوه برخورد موثر با مشکلات انگیزشی؛ راه هایی برای لذت بخش تر کردن ورزش؛ نسخه های ورزشی مناسب؛ و آماده سازی مراجعین برای ورزش اگرچه این کتاب بر اساس تحقیقات و تئوری صحیح است، نویسندگان به شدت بر تجربیات سالها خود در برنامههای پیشگیرانه و توانبخشی در دانشگاه و محیطهای سازمانی تکیه دارند.
فصل ۱ با بررسی اینکه چه چیزی باعث رفتار ورزشی می شود آغاز می شود. ده جزء اصلی یک برنامه تمرین انگیزشی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. نویسندگان این دستورالعمل ها را شامل می شوند:
|
فصل ۲ نگرانیها و تکنیکهای مربوط به تعامل با مشتری، جمعآوری اطلاعات مرتبط در مورد مشتری و چگونگی ارزیابی این اطلاعات را برای برآورده کردن بهتر نیازها و انتظارات مشتریان مورد بحث قرار میدهد. نویسندگان شامل یک طرح کلی از ارزیابی فیزیکی و مصاحبه، از جمله، تاریخچه پزشکی، نیازهای شخصی، باورها، حمایت اجتماعی، و واکنش به ورزش و استرس های زندگی هستند . علاوه بر این، ۶ پیشنهاد برای تعاملات موفق مورد بحث قرار گرفته است:
-
- “از اولین برداشت ها استفاده کنید.”
- به مشتریان این فرصت را بدهید تا داستان خود را بیان کنند.
- “تعامل خود را مدیریت کنید”
- “کلمات خود را با دقت انتخاب کنید”
- “پاسخ ها را کنترل نکنید”
- “بر مسئولیت شخصی تاکید کنید”
فصل ۳ به فرآیند تجویز و انگیزه می پردازد. پیام اصلی این فصل این است که یک برنامه تمرینی باید متناسب با مشتری باشد. نویسندگان توصیه می کنند نیازهای مشتریان خود را با مراحل زیر روشن کنید:
-
- “درباره نیازها و انتظارات بحث کنید”
- “اهداف دست یافتنی تعیین کنید”
- “نظارت و مذاکره مجدد”
فصل ۴ پیشنهادهایی برای ساخت و تعمیر تعهد ارائه می دهد. فصل ۵ نحوه استفاده از هدف گذاری و بازخورد را شرح می دهد.
در نهایت، فصل ۶ اجزای خاص تنظیم تمرین را مورد بحث قرار داد. موضوعات عبارتند از، رفتار رهبر ورزش، استفاده از تقویت کننده ها، وسایل انگیزشی، و تنظیمات فیزیکی.
انگیزه تناسب اندام: جلوگیری از انصراف شرکت کننده برای ورزشکاران تناسب اندام یا هر کسی که با انگیزه و پایبندی مشتری درگیر است به شدت توصیه می شود. نقطه قوت اصلی این کتاب، رویکرد عملی آن در تبیین مفاهیم نویسندگان است. اغلب مفاهیم یا نکات با یک مطالعه موردی یا مثال مرتبط دنبال می شدند که ایده را در یک محیط عملی نشان می داد. خواندن متن بسیار آسان بود و در عین حال پر از ایده ها و تصاویر عالی بود. نویسندگان کارتون های متعددی را گنجانده اند که نه تنها سرگرم کننده بودند، بلکه به برخی از مفاهیم اصلی ارائه شده در کتاب معنا و لهجه می بخشیدند. برای خوانندگانی که به دنبال یک کتاب جامع، خوب نوشته شده و کاربردی در مورد انگیزه تناسب اندام و پایبندی هستند، تعداد کمی از این کتاب ناامید خواهند شد.
رفرنسهای انگیزه تناسب اندام Fitness Motivation
- By W. Jack Rejeski and Elizibeth A. Kenney- Book Review