نکات مهم روانشناسی ورزشی SportPsychTidbits
تشریفات خرافاتی با موقعیت های ورزشی که شامل عدم اطمینان بیشتر است، رایج است. به عنوان مثال، بازیکنان هنگام ضربه زدن، فعالیت خرافی بیشتری از خود نشان میدهند که میانگین موفقیت آن ۲۶ درصد است. بر خلاف outfielding، با میانگین ۹۷ درصد میزان موفقیت.
خرافات در ورزش
تشریفات خرافاتی با موقعیت های ورزشی که شامل عدم اطمینان بیشتر است، رایج است. به عنوان مثال، بازیکنان هنگام ضربه زدن، فعالیت خرافی بیشتری از خود نشان میدهند که میانگین موفقیت آن ۲۶ درصد است. بر خلاف outfielding، با میانگین ۹۷ درصد میزان موفقیت.
موفقیت باعث ایجاد خرافات می شود. بازیکنان موفق دبیرستانی و دانشگاهی تمایل دارند فعالیت های خرافی بیشتری از خود نشان دهند و بخشی از موفقیت خود را به رفتارهای تشریفاتی خود نسبت می دهند.
فعالیت های خرافی بیشتری را می توان در ورزش های تیمی دانشگاه مانند بسکتبال، هاکی روی یخ و والیبال نسبت به ورزشکاران انفرادی ورزش های دانشگاهی مانند بازیکنان تنیس و شنا مشاهده کرد. این پدیده ممکن است به دلیل انتقال اجتماعی باورهای خرافی در بین اعضای تیم های ورزشی باشد.
Vyse SA (1997) اعتقاد به جادو، روانشناسی خرافات، انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۶-۲۹
زمان پاسخ
حریف را تا زمانی که ممکن است برای حرکت بعدی کور نگه دارید. وجود چندین گزینه در دسترس یا حرکت جعلی می تواند زمان واکنش حریف را افزایش دهد.
اندوه پس از آسیب
پس از یک آسیب، ورزشکاران معمولاً توالی واکنشهایی مشابه آنچه که کوبلر راس (۱۹۶۹) در کتابش «مرگ و مردن» بیان کرد، تجربه میکنند.
- کفر، انکار و انزوا
- خشم
- چانه زنی
- افسردگی
- پذیرش و استعفا
- در حالی که نسبت به بازگشت نهایی به مسابقات امیدوار باقی مانده است
تبدیل شکست به موفقیت
اعتقاد بر این است که تمرکز بر عملکرد بهینه به جای مشکلات گذشته یا رویدادهای ناگوار تأثیر مثبتی بر عملکرد ورزشی دارد. ورزشکاران باید از بازگویی عملکردهای ضعیف یا حوادث اجتناب کنند و در عوض بر عملکرد عالی تمرکز کنند. اشمید (۱۹۹۳) یک اسکی باز ۱۶ ساله را توصیف می کند که از مسیر فرار کرد و به شدت مجروح شد. اسکی او زمانی که دیگر به مردم نگفت که چگونه مجروح شد به طرز چشمگیری بهبود یافت. هر زمان که مردم میپرسیدند چه اتفاقی افتاده است، او به جای آن بر شرح چگونگی اسکی موفقیتآمیز در مسابقه تمرکز میکرد. به آموزش کنترل تمرکز و توجه مراجعه کنید .
بازخورد شفاهی
به عنوان یک مربی یا مربی شخصی، بازخورد خاصی را به ورزشکار یا مشتری خود ارائه دهید. فقط نگویید “کار خوب است” یا “آن را بهتر انجام دهید”. در عوض، با گفتن اینکه دقیقاً چه کاری را به درستی یا نادرست انجام می دهند (و دقیقاً چه کاری باید انجام دهند تا پیشرفت کنند) به آنها بگویید دقیق تر باشید.
در مواقعی که مشتری شما عملکرد خوبی ندارد (مثلاً از دست دادن تمرین یا خوردن یا تقلب در برنامه غذایی) نظرات حمایتی ارائه دهید. ممکن است بخواهید بپرسید “چه احساسی در شما ایجاد کرد؟” و “فکر می کنید دفعه بعد چه کاری باید انجام دهید؟”
عواملی که عملکرد را محدود می کنند
- مهارتی که خوب یاد نگرفته
- ناتوانی در آرامش
- ناتوانی در کنترل برانگیختگی
- کمبود انرژی
- مشکلات در تمرکز توجه
- عدم اعتماد به نفس، یا ترس از شکست
آموزش مهارتهای روانشناسی
- تنظیم برانگیختگی
- نفس عمیق
- ایجاد اعتماد به نفس
- عملکرد موفق گذشته را مرور کنید
- تکرار (بیش از حد یادگیری)
- گفتگو با خود
- افزایش انگیزه و تعهد
- تعیین هدف
- مهارت های توجه یا تمرکز
- انتخاب نشانه و تمرکز
- تمرین مهارت
- تصویرسازی
ویژگی های یک ورزشکار بدون نیاز به مهارت های یک روانشناس ورزشی
ورزشکاری که در ورزش خود عالی است و دلیلی برای مراجعه به روانشناس ورزشی ندارد، باید از عملکرد خود راضی باشد. آنها دارای مهارت های خود نظارتی برتر هستند، اما ممکن است از بسیاری از جنبه های مهارت های خود آگاهی کامل نداشته باشند. آنها احتمالاً درجاتی از خودکار بودن را در هنگام اجرای ورزش خاص خود توسعه داده اند، با این حال می توانند اطلاعات سینماتیک ضروری لازم را برای انجام تنظیمات ظریف در پاسخ به محیط خود درک کنند. آنها با موفقیت مهارت پیش بینی اقدامات حریف را توسعه داده اند. این ورزشکاران احتمالات موقعیتی را می شناسند و می توانند اقدامات خود را از قبل برنامه ریزی کنند. آنها دانش سازمان یافته و ساختار یافته ای از ورزش خود دارند. آنها می توانند به طور موثر الگوهای درون ورزش خود را شناسایی، مکان یابی و تشخیص دهند.
مشخصات انگیزه ورزشکار
پروفایل استاندارد انگیزه ورزشکار که توسط NFL و سایر ورزش های حرفه ای استفاده می شود. قابلیت اطمینان تست را گزارش می کند. اجزای زیر را اندازه گیری می کند:
- رقابت پذیری
- خود کنترلی
- مربیگری
رفرنسهای مقاله نکات مهم روانشناسی ورزشی SportPsychTidbits
- Institute of Athletic Motivation, One Lagoon Drive, Suite 141, Redwood Shores, CA 94065, (415) 598-0700
- Rottella RJ, Heyman SR (1993). Stress, Injury, and the Psychological Rehabilitation of Athletes, Applied Sport Psychology; Personal Growth to Peak Performance. Williams JM, Landers DM, Boutcher SH. Performance. Mayfield Publishing Company, 2, 342.
.