لوگو دکتر آس با سجاد عارفی نیا مرجع ورزش ایران، مبتکر بیزینس هوش مصنوعی خدمات ورزشی با ارائه برنامه تمرین تغذیه مکمل مربی باشگاه

" عنوان دکتر آس"

ویتامین سی Vitamin C

" چکیده مقاله دکتر آس"

ویتامین سی (Vitamin C) یا اسید اسکوربیک به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، مشخصات ایمنی و قیمت پایین، یک ویتامین ضروری و یک مکمل بسیار محبوب است. بسیاری از مردم مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند زیرا اعتقاد بر این است که این ویتامین علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

نویسنده و محقق : سجاد عارفی نیا

مرجع ورزش ایران مرکز خدمات ورزشی ایران دکتر آس با سجاد عارفی نیا

فهرست مطالب

درآمدزایی در دکتر آس مرجع ورزش ایران سریعترین راه :

ویتامین سی Vitamin C

" شرح دکتر آس"

ویتامین سی C با ۴۹ بیماری و پیامد مرتبط است. عضویت در دکتر آس رایگانه اما مطالب علمی زنجیره ای فقط برای اعضاس، جزئیات بیش از ۵۰۰۰۰ مطالعه.

 

ویتامین سی vitamin C چیست؟

ویتامین سی یک ویتامین ضروری محلول در آب است که در میوه ها و سبزیجات به ویژه مرکبات یافت می‌شود. انسان قادر به سنتز ویتامین C از بدن خود نیست، بنابراین باید ویتامین سی را از طریق رژیم غذایی به دست آورد. ویتامین C برای عملکرد سیستم ایمنی مهم است و یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین به عنوان یک کوفاکتور برای سنتز کلاژن عمل می کند.

مزایای اصلی ویتامین سی vitamin C چیست؟

افراد اغلب در هنگام سرماخوردگی ویتامین سی C مصرف می کنند. طبق مطالعات مختلف، ویتامین C ممکن است در کاهش مدت سرماخوردگی موثر باشد، اما به نظر نمی‌رسد که دفعات سرماخوردگی را در یک جمعیت کاهش دهد.[۳][۴] تحقیقات موجود نشان می‌دهد که دوز ۲۰۰ میلی گرم تا ۲۰۰۰ میلی گرم می تواند برای کاهش مدت سرماخوردگی مفید باشد.

ویتامین سی C که اغلب برای اثرات آنتی اکسیدانی آن استفاده می شود، برای نقش بالقوه آن در بیماری آلزایمر و سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. سطوح پایین ویتامین C در افراد مبتلا به آلزایمر حتی با دریافت رژیم غذایی کافی وجود دارد.[۵] تصور می‌شود که استرس اکسیداتیو نقش عمده‌ای در پاتوژنز بیماری دارد، بنابراین اثرات آنتی‌اکسیدانی ویتامین C می‌تواند مفید باشد.[۶][۷] در مطالعات جوندگان، ویتامین C خوراکی توانست نشانگرهای زیستی اکسیداتیو و التهابی را کاهش دهد.[۸] در تحقیقات اخیر سرطان، ویتامین C برای تقویت استرس اکسیداتیو در سلول‌های سرطانی، منجر به اثرات سیتوتوکسیک در دوزهای بالا در موش‌ها شد.[۹] در حالی که امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتر و مطالعات انسانی برای تعیین این ثربخشی گزارش شده مورد نیاز است.

معایب اصلی ویتامین C چیست؟

به طور کلی، مصرف مکمل ویتامین سی C در دوزهای توصیه شده بی‌خطر به نظر می رسد. اما با این حال، دوزهای بالاتر (۳۰۰۰-۱۰۰۰۰ میلی گرم) ممکن است باعث اسهال شود.[۲] یک متاآنالیز به افزایش خطر فرسایش دندان با قرص های جویدنی ویتامین سی C اشاره کرد.[۱۰] احتمال نادر اما قابل توجه سمیت کلیوی پس از تجویز دوز بالا نیز مشاهده شده است، [۱۱] [۱۲] اما بعید است که با مکمل های خوراکی معمولی این اتفاق رخ دهد.

ویتامین C چگونه کار می کند؟

ویتامین C به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم های مختلف، به ویژه آنزیم های دخیل در سنتز کلاژن، و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.[۱۳] این یک ویتامین ضروری است که انسان نمی تواند آن را سنتز کند، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی به دست آید. کمبود این ویتامین منجر به اسکوربوت می شود، وضعیتی که ناشی از کمبود ویتامین C است.

ویتامین سی C به چه چیز دیگری معروف است؟

توجه داشته باشید که ویتامین سی C به نام های زیر نیز شناخته می شود:

  • اسید اسکوربیک
  • آسکوربات
  • اسید ال اسکوربیک
  • ۲-(۱ ۲-دی هیدروکسی اتیل)-۴ ۵-دی هیدروکسی فوران-۳-ون

ویتامین C را نباید با موارد زیر اشتباه گرفت:

  • L-Treonic Acid (یک متابولیت)

اطلاعات دوز مصروفی ویتامین سی C
سلب مسئولیت پزشکی

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، بیشتر بزرگسالان تنها به ۴۵ میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این مقدار بسیار کم است. حداقل ۷۵ میلی گرم برای زنان و ۹۰ میلی گرم برای مردان در ایالات متحده و ۹۵ میلی گرم برای زنان و ۱۱۰ میلی گرم برای مردان در اتحادیه اروپا تعیین شده است.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ با استفاده از ۱۱۰ میلی‌گرم به‌عنوان عدد اولیه، توصیه می‌کرد که ۱۰ میلی‌گرم به ازای هر ۱۰ کیلوگرم (۲۲ پوند) بالای ۶۰ کیلوگرم (۱۳۲ پوند) وزن بدن اضافه شود.[۱]

هر یک از این اعداد به راحتی از طریق رژیم غذایی به دست می آیند، بنابراین مکمل چنین دوزهای کم معمولاً غیر ضروری است. دوزهای بالاتر ویتامین C، تا ۲۰۰۰ میلی گرم، برای حمایت از سیستم ایمنی (برای ورزشکاران) یا کاهش مدت سرماخوردگی استفاده می شود.

اکثر مطالعات روی ویتامین C یک دوز در روز تجویز می کنند. این ادعا که مصرف ۲۰۰۰ میلی گرم تا پنج بار در روز برای کاهش بهینه علائم سرماخوردگی به اندازه کافی آزمایش نشده است و به شواهد بیشتری نیاز دارد.

رفرنسهای مقاله ویتامین سی vitamin C

  1. ^Anitra C Carr, Gladys Block, Jens LykkesfeldtEstimation of Vitamin C Intake Requirements Based on Body Weight: Implications for ObesityNutrients.(2022 Mar 31)
  2. ^Institute of Medicine (US) Panel on Dietary Antioxidants and Related CompoundsDietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids
  3. ^Hemilä H, Chalker EVitamin C for preventing and treating the common coldCochrane Database Syst Rev.(2013 Jan 31)
  4. ^Anderson TW, Suranyi G, Beaton GHThe effect on winter illness of large doses of vitamin C.Can Med Assoc J.(1974-Jul-06)
  5. ^Rivière S, Birlouez-Aragon I, Nourhashémi F, Vellas BLow plasma vitamin C in Alzheimer patients despite an adequate diet.Int J Geriatr Psychiatry.(1998-Nov)
  6. ^Christen YOxidative stress and Alzheimer disease.Am J Clin Nutr.(2000-Feb)
  7. ^Heo JH, Hyon-Lee , Lee KMThe possible role of antioxidant vitamin C in Alzheimer’s disease treatment and prevention.Am J Alzheimers Dis Other Demen.(2013-Mar)
  8. ^Rosales-Corral S, Tan DX, Reiter RJ, Valdivia-Velázquez M, Martínez-Barboza G, Acosta-Martínez JP, Ortiz GGOrally administered melatonin reduces oxidative stress and proinflammatory cytokines induced by amyloid-beta peptide in rat brain: a comparative, in vivo study versus vitamin C and E.J Pineal Res.(2003-Sep)
  9. ^Chen Q, Espey MG, Sun AY, Pooput C, Kirk KL, Krishna MC, Khosh DB, Drisko J, Levine MPharmacologic doses of ascorbate act as a prooxidant and decrease growth of aggressive tumor xenografts in miceProc Natl Acad Sci U S A.(2008 Aug 12)
  10. ^Li H, Zou Y, Ding GDietary factors associated with dental erosion: a meta-analysisPLoS One.(2012)
  11. ^Lawton JM, Conway LT, Crosson JT, Smith CL, Abraham PAAcute oxalate nephropathy after massive ascorbic acid administration.Arch Intern Med.(1985-May)
  12. ^Wong K, Thomson C, Bailey RR, McDiarmid S, Gardner JAcute oxalate nephropathy after a massive intravenous dose of vitamin C.Aust N Z J Med.(1994-Aug)
  13. ^Traber MG, Stevens JFVitamins C and E: beneficial effects from a mechanistic perspective.Free Radic Biol Med.(2011-Sep-01)

 

دکتر آس با سجاد عارفی نیا مرجع ورزش ایران مقالات برنامه تمرینی تغذیه مکمل دارو آموزش مربیگری خدمات ورزشی

ویتامین سی Vitamin C

سجاد عارفی نیا
سجاد عارفی نیا
تست پخش صدا در مقاله
speaker
30 اولین ستاره از چپ مرسی

" دسته های این مقاله"

" تگ های این مقاله"

" نظرات در دکتر آس "

از نگاه خودت و با علم و تجربه خودت مقاله رو با نظر و تحلیل کامل کن ...

ویتامین سی Vitamin C

4 نظر

  • Avatar
    مرجان حیدری

    ممنون از مقاله ویتامین سی c عالی بود . یه سوال درباره مصرف ویتامین سی دارم. من معدم به ویتامین سی جوشان حساسه شما پیشنهاد میکنید چه نوع ویتامین سی بخورم ؟

    • drus
      drus

      از همراهی شما خرسندم مرجان عزیز
      با توجه به حساسیت معده حتما از قرصهای ویتامین سی استفاده کنید و البته قرص جویدنی ویتامین سی هم استفاده نشه. از طرفی با معده خالی هم مصرف نکنید.

  • Avatar
    فرانک فندرسکی

    تمام سوالات علمی من راجب ویتامین سی حل شد تشکر میکنم که اینقدر علمی و جامع در مورد ویتامین سی توضیح دادید
    فرانک از تهران

    • drus
      drus

      از همراهی شما خرسندم فرانک عزیز

نظر شما برای دکتر آس مهم است ..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سجاد عارفی نیا
سجاد عارفی نیا insta: sajad.arefinia

نظر شما برای دکتر آس مهم هست، با من سجاد عارفی نیا در رشد ورزش علمی و عملی کشورمان ایران سهیم باش. به تمام نظرات خودم پاسخ میدم. خودت رو در مقاله ثبت کن! بعد از ثبت نظر توسط شما، بهترین نظر و تحلیل تکمیل کننده در هر مقاله انتخاب خواهد شد، و تصویر و نام شما مانند همین قسمت در مقاله به عنوان همکار قرار داده می شود.

ثبت دیدگاه شما برای دکتر آس مهم است

بررسی و پاسخ توسط سجاد عارفی نیا

در دکتر آس کسب و کار ورزشی رو رشد بده: برند ثبت کن، آگهی بذار، رویداد معرفی کن، برنامه بفروش و ...

more insights

" مقالات مرتبط و تازه دکتر آس "

هدف دکتر آس در بخش مقالات ارائه خاصترین مطالب آموزشی برای رشد علمی و عملی علاقمندان به ورزش است.

ماشین حساب ضربان قلب هدف
ماشین حساب ضربان قلب هدف
ماشین حساب ضربان قلب
ماشین حساب ضربان قلب
ماشین حساب آستانه بی هوازی
ماشین حساب آستانه بی هوازی
ماشین حساب کالری سوزی الپتیکال
ماشین حساب کالری سوزی الپتیکال
ماشین حساب کالری سوزی دویدن
ماشین حساب کالری سوزی دویدن
ماشین حساب کالری سوزی تردمیل
ماشین حساب کالری سوزی تردمیل
ماشین حساب کالری سوزی پیاده روی
ماشین حساب کالری سوزی پیاده روی
ماشین حساب کالری سوزی پله
ماشین حساب کالری سوزی پله
ماشین حساب کالری سوزی شنا
ماشین حساب کالری سوزی شنا
ماشین حساب کالری سوزی سونا
ماشین حساب کالری سوزی سونا
ماشین حساب افزایش وزن
ماشین حساب افزایش وزن
ماشین حساب کاهش وزن
ماشین حساب کاهش وزن
ماشین حساب MET برای ۳۹ فعالیت ورزشی
ماشین حساب MET برای ۳۹ فعالیت ورزشی
ماشین حساب حداکثر اکسیژن مصرفی دونده VO2 Max Runners
ماشین حساب حداکثر اکسیژن مصرفی دونده VO2 Max Runners
ماشین حساب یک تکرار بیشینه
ماشین حساب یک تکرار بیشینه
ماشین حساب کالری طناب زدن
ماشین حساب کالری طناب زدن
ماشین حساب کالری پیاده روی
ماشین حساب کالری پیاده روی
ماشین حساب زون چربی سوزی
ماشین حساب زون چربی سوزی
ماشین حساب بروس پروتکل METs
ماشین حساب بروس پروتکل METs
ماشین حساب مصرف کالری برپی
ماشین حساب مصرف کالری برپی

مرجع تمرین و حرکت

دانش نامه تمرین و حرکات ورزشی با آنالیز و آموزش

تمرینات با وزنه | تمرینات بدون وزنه | مرجع تمرینات

مرجع برنامه‌های تمرینی

تجویز و آموزش برنامه نویسی رشته‌های ورزشی برای اهداف مختلف

انتخاب دوره برنامه | مرجع برنامه تمرین | نمونه برنامه‌ها | الگوها و سیستمها

مرجع تغذیه مکمل رژیم

کاملترین مرجع مکمل و تغذیه به زبان فارسی با آموزش برنامه‌های غذایی

مرجع تغذیه و مکمل | دانش نامه مکمل | رژیم غذایی و تعذیه

مرجع مربیگری

آموزش مربیگری از مبتدی تا حرفه ای

راهنمایی‌ها | آسیب شناسی | روانشناسی

رشته‌های ورزشی

آشنایی و تحلیل رشته های مختلف ورزشی

بادی بیلدینگ | کراس فیت

ماشین حساب‌های ورزشی

پیشرفته و کارامد با آنالیز آنی تست‌های ورزشی سجاد عارفی نیا

آزمونهای ورزشی | ماشین حساباپلیکیشن

چالش رکورد جایزه

بنچ مارک و ثبت رکورد با امکان درآمدزایی و جایزه

بنچ مارک | رکورد

موزیک ورزشی

موزیک های ورزشی استاندارد با قابلیت دانلود و پخش

Layer 1
Top
خیریه ورزشی دکتر آس

کمک به نیازمندان ورزشی